Gekke Bekke Trekke

Gekke Bekke Trekke is een project waarin bezoekers van het Paaspop festival werden uitgedaagd om zoveel mogelijk gekke opdrachten uit te voeren binnen een bepaalde tijd, de deelnemers met de hoogste score konden kaarten voor We Are Electric winnen.

Voor dit project heb ik onder andere gewerkt aan het interactieve scoreboard. We liepen als team over het terrein om mensen uit te dagen om mee te doen aan Gekke Bekke Trekke. We hadden een tablet bij in een speciale houder waarin mensen het spel konden starten en de opdrachten in konden zien. Op de tablet werd de score en tijd bijgehouden, deze werden tot slot opgeslagen zodat we later een winnaar bekend konden maken.

Mosaic

Één van de hoofddoelen van onze Paaspop opdracht was het scherm op de mainstage voorzien van content tussen optredens door. Buiten algemene berichten, reclame, en de timetable was er ook ruimte voor nog leuke en interessante fillers. Één van onze fillers was Mosaic. Mosaic is een tool die een foto opbouwt uit een heleboel verschillende andere foto’s Event.

Mosaic bestond uit meerdere onderdelen om er voor te zorgen dat er een Mosaic gemaakt kon worden. In eerste instantie was er een boel fotomateriaal nodig om een grotere foto op te bouwen. We hebben een tool gemaakt die alle online content gerelateerd aan Paaspop 2019 kon scrapen en opslaan op onze server. Aan deze foto’s voegde wij nog zelfgemaakte beelden toe.

Na het verzamelen van honderden en soms wel duizenden foto’s kozen we één mooi hoofdbeeld uit dat opgebouwd zou worden met alle foto’s die verzameld waren. Met een handige tool die wij in Python hebben gemaakt konden we eenvoudig de gekozen afbeelding afbreken en opnieuw opbouwen met alle andere foto’s. De gekozen foto werd in een gigantisch formaat geëxporteerd zodat alle mozaiektegels nog steeds een hoge resolutie te zien waren.

Image processing

Omdat de geëxporteerde afbeelding maar liefst 50,000 bij 28,000 pixels was hadden we een enorm krachtige PC nodig om de afbeelding te realiseren. Het duurde ongeveer 15 minuten en 32GB aan RAM geheugen om slechts 1 afbeelding te exporteren. Zodra de afbeelding klaar was werd deze automatisch door een videotool gehaald waarin de mosaic in het geheel werd getoond, en vervolgens op sommige tegels werd ingezoomd zodat er meer detail te zien was. De videotool verwerkte het complete beeld naar het bruikbare formaat van 1920 x 1080 pixels.

Tot slot werd de video opgeslagen op de server zodat deze op de mainstage schermen getoond kon worden. Een aantal keer per dag werd het script gedraaid zodat er steeds nieuwe afbeeldingen te zien waren op het scherm. Het enige handmatige aan het proces was het kiezen van een hoofdafbeelding en soms het cherry-picken van slechte mosaic tegels.